|
STA
|
8x5
km (40km) naar de bossen | |
4x6
km (24km) naar de hei | |
2x
8 km (16km) naar de plassen |
Het spel bevat
de verschillende soorten kaarten.
STAP OP
kaarten om te beginnen
BELEMMERINGSKAARTEN
(gesloten overwegen en lekke band) die gevolgd moeten worden, eerst door een
kaart die de moeilijkheid overwint (bomen open, rijwielhelsteller), en dan
nog een STAP OP kaart, waarna verder aan de tocht kan worden deelgenomen. | |
RUST-KAART
(jeugdherberg), die door een STAP OP kaart gevolgd moet worden om verder te
kunnen rijden | |
WIND-KAARTEN
(tegenwind, wind mee), die maakt dat men alleen de kortere afstand (5,6) kan
afleggen, eerst als men weer WIND MEE heeft mag men weer de grotere
afstanden 8 en 10 km fietsen. | |
KM-kaarten
voor de verchillende tochten |
Het spel
bestaat uit 99 kaarten en wel:
14 Stap-Op; 4
Tegenwind, 5 Wind Mee; 3 Gesloten Overweg, 8 Bomen Gaan Open; 3 Lekke Band; 8
Rijwielhersteller; 2 Jeugdherberg, 24 x 5km, 12 x 6 km, 8 x 8 km, 8 x 8 km.
EN NU OP
WEG
De kaarten
worden eerst goed geschud. Iedere speler trekt een kaart, wie het eerste een
STAP OP kaart heeft, mag geven. Trekken meerdere speler een STOP kaart, dan
trekken zij opnieuw tot dat er een overblijft. De gever geeft linksom ieder 5
kaarten, een voor een en legt de andere kaarten dicht in het midden op de tafel:
“De Stok”.
Met 2 of 3
spelers speelt ieder voor zich. | |
Met 4
spelers spelen 1 en 3 tegen 2 en 4. | |
Met 5
speleres spelen 1 en 3 tegen 2 en 4, terwijl
5 alleen speelt. | |
Met 6
spelers spelen 1 met 4 tegen 2 en 5, en 3 met 6, of, 1,3 en 5 tegen 2,4 ent
6 |
Elke speler
heeft 5 kaarten in de hand en linksom gaande speelt nu elk om de beurt, eerst
een kaart nemen en daarn een kaart wegleggen. Dit wegleggen kan op 3 manieren
gebeuren:
bij de
eigen partij
bij de
tegenpartij
open op
naast de stok.
Ieder partij
moet eerst een STAP OP kaart spelen om daarna KM kaarten te kunnen uitleggen en
zodoende de verschillende tochten te rijden. De partijen leggen hiertoe bij het
spelen voor een van hen een STAP OP kaart neer en rechts daarvan komen de
kaarten resp. 5,6,8 en 10 km. De KM kaarten kunnen in ieder gewenste volgorde
worden uitgespeeld. Het is niet hodig eerst alle kaarten van een tocht te
spelen. Een speler kan op zijn beurt op de STAP OP kaarten van de tegenpartij
een van de drie belemmeringskaart leggen: GESLOTEN OVERWEG, LEKKE BAND
of JEUGDHERBERG.
Deze kaarten
mogen alleen op de STAP OP kaart gelegd worden. In beide eerste gevallen moet
die kaart eerst bedekt worden met een kaart BOMEN OPEN of RIJWIELHERSTELLER
en daarna door een STAP OP kaart, om weer aan de fietstocht te kunnen
meedoen, dit kost dus tenminste twee beurten. Bij de JEUGDHERBERG kan men verder
fietsen na het spelen van een STAP OP kaart.
Wil men de
grotere afstanden (8 en 10 km) afleggen, dan moet men WIND MEE hebben, en
hiervoor links van de STAP OP kaart een WIND MEE kaart leggen.
Legt men bij
de tegenpartij hierop een TEGENWIND kaart, dan moet die eerst weer met een WIND
MEE kaart worden bedekt, voor de 8 en 10 km tochten.
Voorbeeld: wie
WIND MEE heeft kan alle afstanden afleggen.
Is de ‘De
Stok’ geheel opgebruikt, dan worden de kaarten van de eerste twee stapeltjes
van iedere speler (WIND MEE, WIND TEGEN, STAP OP, etc.) behalve de bovenste
kaart daarvan, weggenomen en weer zorgvuldig geschud. Zij vormen de nieuwe STOK.
Linksom gaande
neemt dus iedere speler een kaart van ‘De Stok’ en heeft er dan dus 6, met
iedere kaart van deze 6 kan hij spelen als volgt. Hij fietst zelf, of overwint
de moeilijkheden op de tocht ondervonden, of legt moeilijkheden op de weg van
zijn tegenpartij, of legt een of andere kaart op de ‘AFLEGKAARTEN’ naast
‘De Stok’
In iedere
beurt mag maar een kaart worden gespeeld. Na afloop van de beurt heeft men dus
weer 5 kaarten in de hand. De partij die het eerst de omschreven tochten heeft
afgelegd, wint het spel. In het volgende spel geeft de linker buurman van de
gever uit het vorige spel.
De winnende
partij noteert het aantal km dat de andere partij is achtergebleven als winst.
Bij 3 partijen noteert iedere partij de achterstand aan het eind van de tocht
als eigen verlies.
|