BB_wapens
Parent BB_spelregels BB_skills BB_wapens BB_Taktiek BB_Starplayers BB_Q&A BB_links BB_glossary BB_undercon BB_rulings 4th US BB_DungeonBowl BB_Teams BB_catalogue BB_Downloads

 

Parent

 

English: check this site for excellent reference on skills, weapons & mutations.

Bloodbowl Wapens

Ah, wapens....., het is natuurlijk niet geoorloofd om wapens mee het veld op te brengen, maar soms lukt het toch. Desalniettemin kan de scheidsrechter ingrijpen. Een scheidsrechter kan niet ingrijpen terwijl de wedstrijd bezig is, echter bij een touchdown of aan het einde van een helft mag de coach van het andere team proberen e.e.a. onder de aandacht te brengen bij de scheidsrechter. Dit geldt ook bij het betreden van het veld (kick off)! Je loopt dus het risico van het veld gestuurd te worden, zonder dat je de kans hebt gehad te gebruiken.

Ieder wapen heeft een Penalty Roll. Bij het betreken van het veld, gooi 2D6, als de som hoger of gelijk is dan de penalty waarde van het wapen, wordt de speler verwijderd van het spel voor de duur van de match (plaats hem in de injured&dead box van de dugout). Is de som minder dan de penalty, dan blijft het wapen onopgemerkt (tot een mogelijke nieuwe penalty roll). Het maakt overigens niet uit of het wapen aktief / gestart is of niet (bijv. een kettingzaag).  Een Deathroller valt dus meer op dan een partijtje granaten (bombs).

Weapon list
Weapon What does it do Used by Cost Penalty 
Chainsaw   Goblin, Dwarf, Human, Orc, Chaos, Chaos Dwarf, Undead, Norse 60,000 8+
Blunderbuss   Chaos Dwarf, Human 30,000 10+
Poison Dagger   Dark Elf, Human, Skaven, Chaos, Lizardmen 10,000 10+
Explosive bombs   Goblin, Dwarf, Chaos Dwarf 40,000 8+
Stink bombs as normal bomb, all players in (adjacent) squares fall over face up. No armour roll. If a player holds the ball it's dropped. Goblin 20,000 10+
Pogo Stick   Goblin 20,000 10+
Ball & Chain Goblin, Human, Norse 30,000 7+
Death Roller Dwarf, Human, Chaos, Chaos Dwarf, Goblin, Skaven, Norse 18,000 7+

In aanvulling, alleen speler in een bepaalde posititie mogen wapens gebruiken. Bovendien zijn niet voor alle rassen miniaturen beschikbaar met de betreffende wapens (die zul je dus moeten maken aan de hand van bestaande miniaturen).

bulletChainsaw (kettingzaag) : penalty roll 8+. Het wapen kan pas gestart worden op het speelveld. Het wapen starten kost een volledige beurt. Doe een agility roll om te kijken of het wapen succesvol gestart kon worden (zonder modifiers). Mislukt deze test, dan gaat de beurt van de speler over en kan hij het in een volgende opnieuw proberen. De beurt van de coach gaat gewoon door. Een speler met een chainsaw kan geen bal vangen, gooien of dragen. Hij beweegt normaal, maar in plaats van een block, valt hij aan met de kettingzaag (mits die uiteraard gestart is). Bij een aanval met een lopende kettingzaag hoeft de Block dice niet gebruikt te worden, gewoon een Armour roll +3 uitvoeren. Is de armour roll + 3 beter dan de Armour value van de tegenstander, ga dan naar de injury roll table om de verwonding vast te stellen. Een aanval met een kettingzaag op een knocked down speler (fouling regel) levert een +3 op inplaats van de normale +1. Als de speler (om welke reden dan ook) valt, mag de tegenstander een Armour roll uitvoeren (vallen over een kettingzaag, die aanstaat, is inderdaad niet zo slim). De tegenstander mag een +3 optellen bij zijn Armour roll. Let op: de chainsaw moet (opnieuw) gestart bij aan het begin van iedere helft en na iedere touchdown.  

bulletGoblin Pogo Stick: penalty roll 10+. Een goblin met een Pogo Stick mag 4 extra velden proberen te rennen bij een 'Going For It!'-actie ipv de normale 2. In aanvulling, de goblin met de Pogo Stick krijgt de 'Leap'-skill. Een mislukte 'leap' resulteert in het beeindigen van de teambeurt. Let op, er mag meer dan een keer per beurt ge-'leap'-t worden, mits er nog voldoende bewegingspunten zijn.  
bulletBombs: penalty roll 8+. Om een bom te gooien, is een hele beurt nodig. Gooi een D6 om te kijken of het lont goed aan wordt gestoken (bij 1 faalt dit en ontploft de bom ter plekke, zie hieronder wat er dan gebeurt). Als de bombardier valt terwijl hij de bom (met brandend lont) vast heeft, stuitert de bom een vak en ontploft aldaar (dit kan gebeuren met de uitbreidingsset Deadzone, waar een tovenaar kan ingrijpen). De bom wordt gegooid exact volgens de Pass regels. De bom mag intercepted en gevangen worden. In een dergelijk geval mag de ontvanger de bom verder gooien (dit is een speciale bonus actie, de beurt gaat niet over!). Overigens moet in een dergelijk geval eerst gekeken worden of de bom niet afgaat: gebruik een D6, bij een 1,2 of 3 gaat de bom af. Dit geldt voor iedere keer dat de bom wordt gevangen en wordt verder gegooid. 
Als de bom landt op een leeg veld of op een veld waarbij de speler besluit hem niet te vangen, dan stuitert de bom 1x in een willekeurig richting (scatter template/D8). Als de bom gestuiterd heeft dan, dan ontploft de bom (hij kan dan dus niet meer gevangen worden). Als de bom ontploft, velt het de speler op dat vlak (armoury roll, injury roll). Spelers in de aangrenzende vlakken worden geveld bij een roll van 4+ voor iedere afzonderlijke speler. Ook hier armoury rolls en injury rolls. 
bulletBall & Chain:  penalty roll 8+, enkel gedragen door Goblin Fanatics
Het achterliggende verhaal is erg amusant, maar niet van belang voor de spelregels. De goblin met de ball&chain komt in actie zodra de fluitsignaal klinkt. Alles wat in zijn weg komt, wordt neergemept, inclusief zijn teamgenoten. De goblin fanatics hebben geen tackle zone en mogen enkel bewegen (move), ze mogen de bal dus niet vangen, gooien, etc.  Zij bewegen als allereerste van het team. Goblin Fanatics bewegen 4 vlakken per beurt, echter enigszins ongecontroleerd. Houdt de throw-in template (met de drie richtingen) bij hun hoofd (met de rechte pijl in de gewenste richting) en bepaal welke richting ze uiteindelijk uitgaan aan de hand van een D6 (dit dus 4 keer). 
Als een goblin fanatic het vlak binnengaat van een andere speler, dan wordt een block roll uitgevoerd. De Strength van de goblin is dan '6' (noot: hij mag niet geassisteerd worden). Voer vervolgens een armoury en een injury roll uit (indien hij raak slaat). Als de andere speler wordt weggeduwd, gaat de goblin altijd op de plek van die speler staan. Als dat vlak wordt bezet door een knocked-down speler dan wordt deze op de standaard manier weggeduwd. 
Als de goblin na de block nog MA's heeft na een block, dan mag hij verder gaan. Hij kan dus feitelijk 4x blocken. 
Als de beurt van de Goblin Fanatic is beeindigd, moet gekeken worden of hij nog fit genoeg is om verder te gaan. Gooi een D6, bij 2-6 gaat de goblin gewoon door, bij een 1 raakt de bal de goblin zelf en belandt hij in de Dead&Injured box. Gooi dan nog een keer een D6, 1-3: de goblin is dood, 4-6: de goblin mag de volgende wedstrijd weer meedoen. 
Een goblin fanatic kan niet geblockt worden door een tegenstander, alleen door een andere goblin fanatic!!!! In dat laatste geval geraken ze beide knocked over (armoury roll, injury roll).  Een goblin fanatic hoeft ook nooit te dodgen om een veld te verlaten.
bulletPoisoned Dagger: penalty roll 10+. In plaats van een block mag de drager van het mes aanvallen. Voer direct een armour roll uit. Als de score kleiner of gelijk is dan de AV, dan heeft de aanval geen effect. Is het succesvol, voer dan een injury roll uit. 'Stunned' is nu KO'd. Was de aanval succes, dan is het vergif van het mes af. Pas na een touchdown of als de eerste helft beindigt is, is het weer een poisened dagger en kan het als zodanig weer gebruikt worden. 
bulletDeathroller: penalty roll 7+. De Deathroller geldt als een speler zoals aangegeven op de starplayerkaart. Daarnaast kan de Deathroller niet getackled worden vanuit een tackle zone (hoeft dus niet te dodgen). De Deathroller mag proberen extra velden te gaan (going for it), maar als het mislukt ontploft ie (zie verderop). De deatroller heeft het meeste effect tegen spelers die op de grond liggen en niet kunnen maken dat ze wegkomen. Als de deathroller een 'foul' begaat tegen een liggende speler tel dan 6 op bij de armor roll.  Deathrollers die worden geblocked (of anderzins worden beschadigd (ontploft)) verdwijnen uit het spel (tot een volgende wedstrijd).
bulletBlunderbuss: penalty roll 10+. Een chaos dwarf met een blunderbuss die de bal heeft mag proberen de ball te schieten. Hij mag in die beurt echter geen andere acties doen. Voor het schieten mag de dwarf de bal ergens op het veld neerleggen. Hij gooit een D6. Bij 1-3 scattered de bal zoals bij een kick off (bepaal de richting en gooi een d6). Bij 4-6 komt de bal exact op de goeie plek en mag geprobeert worden hem te vangen. De Blunderbuss mag maar een keer gebruikt worden totdat een nieuwe helft begint of er een touchdown heeft plaats gevonden.