Parent
| |
English: check this
site for excellent reference on skills, weapons & mutations.
Bloodbowl Wapens
Ah, wapens....., het is natuurlijk niet geoorloofd om wapens mee het veld op
te brengen, maar soms lukt het toch. Desalniettemin kan de scheidsrechter
ingrijpen. Een scheidsrechter kan niet ingrijpen terwijl de wedstrijd bezig is,
echter bij een touchdown of aan het einde van een helft mag de coach van het
andere team proberen e.e.a. onder de aandacht te brengen bij de scheidsrechter.
Dit geldt ook bij het betreden van het veld (kick off)! Je loopt dus het risico
van het veld gestuurd te worden, zonder dat je de kans hebt gehad te gebruiken.
Ieder wapen heeft een Penalty Roll. Bij het betreken van het veld, gooi 2D6, als de som hoger of gelijk is dan
de penalty waarde van het wapen, wordt de speler verwijderd van het spel voor de
duur van de match (plaats hem in de injured&dead box van de dugout). Is de
som minder dan de penalty, dan blijft het wapen onopgemerkt (tot een mogelijke
nieuwe penalty roll). Het maakt overigens niet uit of het wapen aktief / gestart
is of niet (bijv. een kettingzaag). Een Deathroller valt dus meer op
dan een partijtje granaten (bombs).
Weapon
list |
Weapon |
What does it do |
Used by |
Cost |
Penalty |
Chainsaw |
|
Goblin, Dwarf, Human, Orc, Chaos, Chaos
Dwarf, Undead, Norse |
60,000 |
8+ |
Blunderbuss |
|
Chaos Dwarf, Human |
30,000 |
10+ |
Poison Dagger |
|
Dark Elf, Human, Skaven, Chaos, Lizardmen |
10,000 |
10+ |
Explosive bombs |
|
Goblin, Dwarf, Chaos Dwarf |
40,000 |
8+ |
Stink bombs |
as normal bomb, all players
in (adjacent) squares fall over face up. No armour roll. If a player holds
the ball it's dropped. |
Goblin |
20,000 |
10+ |
Pogo Stick |
|
Goblin |
20,000 |
10+ |
Ball & Chain |
|
Goblin, Human, Norse |
30,000 |
7+ |
Death Roller |
|
Dwarf, Human, Chaos, Chaos Dwarf, Goblin, Skaven, Norse |
18,000 |
7+ |
In aanvulling, alleen speler in een bepaalde posititie mogen wapens
gebruiken. Bovendien zijn niet voor alle rassen miniaturen beschikbaar met de
betreffende wapens (die zul je dus moeten maken aan de hand van bestaande
miniaturen).
| Chainsaw (kettingzaag) : penalty roll 8+. Het wapen kan pas gestart
worden op het speelveld. Het wapen starten kost een volledige beurt. Doe een
agility roll om te kijken of het wapen succesvol gestart kon worden (zonder
modifiers). Mislukt
deze test, dan gaat de beurt van de speler over en kan hij het in een volgende
opnieuw proberen. De beurt van de coach gaat gewoon door. Een speler met een
chainsaw kan geen bal vangen, gooien of dragen. Hij beweegt normaal, maar in
plaats van een block, valt hij aan met de kettingzaag (mits die uiteraard
gestart is). Bij een aanval met een lopende kettingzaag hoeft de Block dice
niet gebruikt te worden, gewoon een Armour roll +3 uitvoeren. Is de armour
roll + 3 beter dan de Armour value van de tegenstander, ga dan naar de
injury roll table om de verwonding vast te stellen. Een aanval met een
kettingzaag op een knocked down speler (fouling regel) levert een +3 op inplaats van de
normale +1. Als de speler (om welke reden dan ook) valt, mag de tegenstander een
Armour roll uitvoeren (vallen over een kettingzaag, die aanstaat, is
inderdaad niet zo slim). De tegenstander mag een +3 optellen bij zijn Armour
roll. Let op: de chainsaw moet (opnieuw) gestart bij aan het begin
van iedere helft en na iedere touchdown. |
| Goblin Pogo Stick: penalty roll 10+. Een goblin met een Pogo Stick
mag 4 extra velden proberen te rennen bij een 'Going For It!'-actie ipv de
normale 2. In aanvulling, de goblin met de Pogo Stick krijgt de
'Leap'-skill. Een mislukte 'leap' resulteert in het beeindigen van de teambeurt.
Let op, er mag meer dan een keer per beurt ge-'leap'-t worden, mits er nog
voldoende bewegingspunten zijn. |
| Bombs: penalty roll 8+. Om een bom te gooien, is een hele beurt
nodig. Gooi een D6 om te kijken of het lont goed aan wordt gestoken (bij 1
faalt dit en ontploft de bom ter plekke, zie hieronder wat er dan gebeurt).
Als de bombardier valt terwijl hij de bom (met brandend lont) vast heeft,
stuitert de bom een vak en ontploft aldaar (dit kan gebeuren met de
uitbreidingsset Deadzone, waar een tovenaar kan ingrijpen). De bom wordt
gegooid exact volgens de Pass regels. De bom mag intercepted en gevangen
worden. In een dergelijk geval mag de ontvanger de bom verder gooien (dit is
een speciale bonus actie, de beurt gaat niet over!). Overigens moet in een dergelijk geval eerst
gekeken worden of de bom niet afgaat: gebruik een D6, bij een 1,2 of 3 gaat
de bom af. Dit geldt voor iedere keer dat de bom wordt gevangen en wordt
verder gegooid.
Als de bom landt op een leeg veld of op een veld waarbij de speler besluit
hem niet te vangen, dan stuitert de bom 1x in een willekeurig richting (scatter
template/D8). Als de bom
gestuiterd heeft dan, dan ontploft de bom (hij kan dan dus niet meer
gevangen worden). Als de bom ontploft, velt het de speler op dat vlak
(armoury roll, injury roll). Spelers in de aangrenzende vlakken worden
geveld bij een roll van 4+ voor iedere afzonderlijke speler. Ook hier
armoury rolls en injury rolls. |
| Ball & Chain: penalty roll 8+, enkel gedragen door Goblin
Fanatics
Het achterliggende verhaal is erg amusant, maar niet van belang voor de
spelregels. De goblin met de ball&chain komt in actie zodra de
fluitsignaal klinkt. Alles wat in zijn weg komt, wordt neergemept, inclusief
zijn teamgenoten. De goblin fanatics hebben geen tackle zone en mogen enkel
bewegen (move), ze mogen de bal dus niet vangen, gooien, etc. Zij
bewegen als allereerste van het team. Goblin Fanatics bewegen 4 vlakken per
beurt, echter enigszins ongecontroleerd. Houdt de throw-in template (met de
drie richtingen) bij hun
hoofd (met de rechte pijl in de gewenste richting) en bepaal welke
richting ze uiteindelijk uitgaan aan de hand van een D6 (dit dus 4 keer).
Als een goblin fanatic het vlak binnengaat van een andere speler, dan wordt
een block roll uitgevoerd. De Strength van de goblin is dan '6' (noot: hij
mag niet geassisteerd worden). Voer vervolgens een armoury en een injury
roll uit (indien hij raak slaat). Als de andere speler wordt weggeduwd, gaat
de goblin altijd op de plek van die speler staan. Als dat vlak wordt bezet
door een knocked-down speler dan wordt deze op de standaard manier
weggeduwd.
Als de goblin na de block nog MA's heeft na een block, dan mag hij verder gaan. Hij kan
dus feitelijk 4x blocken.
Als de beurt van de Goblin Fanatic is beeindigd, moet gekeken worden of hij
nog fit genoeg is om verder te gaan. Gooi een D6, bij 2-6 gaat de goblin
gewoon door, bij een 1 raakt de bal de goblin zelf en belandt hij in de
Dead&Injured box. Gooi dan nog een keer een D6, 1-3: de goblin is dood, 4-6:
de goblin mag de volgende wedstrijd weer meedoen.
Een goblin fanatic kan niet geblockt worden door een tegenstander, alleen
door een andere goblin fanatic!!!! In dat laatste geval geraken ze beide
knocked over (armoury roll, injury roll). Een goblin fanatic hoeft ook nooit te dodgen om een veld
te verlaten. |
| Poisoned Dagger: penalty roll 10+. In plaats van een block mag de
drager van het mes aanvallen. Voer direct een armour roll uit. Als de score kleiner
of gelijk is dan de AV, dan heeft de aanval geen effect. Is het succesvol,
voer dan een injury roll uit. 'Stunned' is nu KO'd. Was de aanval succes,
dan is het vergif van het mes af. Pas na een touchdown of als de eerste
helft beindigt is, is het weer een poisened dagger en kan het als zodanig
weer gebruikt worden. |
| Deathroller: penalty roll 7+. De Deathroller geldt als een
speler zoals aangegeven op de starplayerkaart. Daarnaast kan de
Deathroller niet getackled worden vanuit een tackle zone (hoeft dus niet te
dodgen). De Deathroller mag proberen extra velden te gaan (going for it),
maar als het mislukt ontploft ie (zie verderop). De deatroller heeft het
meeste effect tegen spelers die op de grond liggen en niet kunnen maken dat
ze wegkomen. Als de deathroller een 'foul' begaat tegen een liggende speler
tel dan 6 op bij de armor roll. Deathrollers die worden geblocked (of
anderzins worden beschadigd (ontploft)) verdwijnen uit het spel (tot een
volgende wedstrijd). |
| Blunderbuss: penalty roll 10+. Een chaos dwarf met een
blunderbuss die de bal heeft mag proberen de ball te schieten. Hij mag in
die beurt echter geen andere acties doen. Voor het schieten mag de dwarf de
bal ergens op het veld neerleggen. Hij gooit een D6. Bij 1-3 scattered de
bal zoals bij een kick off (bepaal de richting en gooi een d6). Bij 4-6 komt
de bal exact op de goeie plek en mag geprobeert worden hem te vangen. De
Blunderbuss mag maar een keer gebruikt worden totdat een nieuwe helft begint
of er een touchdown heeft plaats gevonden. |
|