MH_voorbeeldspel1
Parent MH_voorbeeldspel1 MH_Quick Reference MH_Weapon_items MH_Glossary

 

Parent

Voorbeeld 1

setting: twee groepen, skavens en Middenheimer swordsmen staan tegen over elkaar in het open veld. De Marienburgers Swordsmen is een typisch short range aanval groep (totale kosten 195/500), de skavens unit is een lichte lange afstands unit (160/500) die de swordsmen tegen moet houden, vooral met de slings, omdat de hoofdmacht van de skavens achter de leider van de Marienburger aanjagen. 

De skavens is een standaard unit: 1 sling / 1 zwaard per skaven, de Middenheimers zijn 'swordsmen' met elk 2 zwaarden en een helm (merk op dat ze geen licht bepansering hebben (save 6+) vanwege de lage kans en geen schild dragen omdat dat geen zin heeft (ze hebben al een zwaard in elke hand).

Een opmerking is hier op zijn plaats: 6 menselijke boogschutters tegen 3 tot de tanden bewapende skavens zou waarschijnlijk hetzelfde resultaat opleveren (wat leer je hiervan: ga geen gevecht aan met boogschutters vanaf afstand in open terrein).

 

00 Pt. Skaven Army No Name
Unit Name ## M WS BS S T W I A Ld Save Exp Cost
Verminkin 1 5" 3 3 3 3 1 4 1/2 5 -   32
Sling; Free Dagger; Sword
Verminkin 1 5" 3 3 3 3 1 4 1/2 5 -   32
Sling; Free Dagger; Sword
Verminkin 1 5" 3 3 3 3 1 4 1/2 5 -   32
Sling; Free Dagger; Sword
Verminkin 1 5" 3 3 3 3 1 4 1/2 5 -   32
Sling; Free Dagger; Sword
Verminkin 1 5" 3 3 3 3 1 4 1/2 5 -   32
Sling; Free Dagger; Sword
Option Footnotes:
 
  Dagger +1 armour save, or save of 6+ if the model has none.  
  Sling (1 Attack, 18" R, S3) OR (2 Attacks, 9" R, S3, no penalty for long range, move or fire).  
  Sword Parry: When your opponent rolls to hit, roll a D6. If you beat his highest 'to hit' score, one attack against you is negated.  
Total Army Cost: 160 Pts.
Notes:
Heroes get new advances at 2, 4, 6, 8, 11, 14, 17, 20, 24, 28, 32, 36, 41, 46, 51, 57, 63, 69, 76, 83 and 90 experience.
Henchmen and Hired Swords get new advances at 2, 5, 9 and 14 experience.

Warband Rating: 25
500 Pt. Middenheimers Army No Name
Unit Name ## M WS BS S T W I A Ld Save Exp Cost
Swordsmen 1 4" 4 3 3 3 1 3 1/2 7 -   65
Expert Swordsmen: Swordsmen armed with normal Swords may re-roll any failed hits when charging.; Free Dagger; Sword; 2nd Sword; Helmet
Swordsmen 1 4" 4 3 3 3 1 3 1/2 7 -   65
Expert Swordsmen: Swordsmen armed with normal Swords may re-roll any failed hits when charging.; Free Dagger; Sword; 2nd Sword; Helmet
Swordsmen 1 4" 4 3 3 3 1 3 1/2 7 -   65
Expert Swordsmen: Swordsmen armed with normal Swords may re-roll any failed hits when charging.; Free Dagger; Sword; 2nd Sword; Helmet
Option Footnotes:
 
  Dagger +1 armour save, or save of 6+ if the model has none.  
  Helmet If the model is 'Stunned', roll a dice - on a 4+ it is 'Knocked Down' instead.  
  Sword Parry: When your opponent rolls to hit, roll a D6. If you beat his highest 'to hit' score, one attack against you is negated.  
Total Army Cost: 195 Pts.
Notes:
Heroes get new advances at 2, 4, 6, 8, 11, 14, 17, 20, 24, 28, 32, 36, 41, 46, 51, 57, 63, 69, 76, 83 and 90 experience.
Henchmen and Hired Swords get new advances at 2, 5, 9 and 14 experience.

Warband Rating: 15

De afstand tot elkaar is 12". De Skaven player is aan de beurt

Ronde 1 Skavens

De afstand is 12", de middenheimer kunnen aanvallen indien de afstand kleiner of gelijk is aan 8". Ze kunnen bovendien komen aanrennen omdat de afstand groter is dan 8". Echter het zal altijd minimaal een beurt kosten voordat ze daadwerkelijk kunnen aanvallen, derhalve een voortgang van 3" (tot op 9", half distance van de sling) en een sling aanval. Een -1 penalty voor bewegen, maar geen penalty meer voor verder wegzijn dan 9". 

De skaven bewegen dus 3".

Vervolgens schieten de skavens met hun sling (volgorde: roll to hit, roll to wound, armor save, roll to injure).

Roll to hit (BS van de skaven's is 3, dus de minimale worp is 4). De Skaven kiezen per keer een doelwit uit. De vet aangegeven cijfers zijn het resultaat van de worp.

bulletsling1:3 (mis)
bulletsling2:6 (raak)
bulletroll to wound (ws/tt: 3/3) miniaal 4+:6 (critical hit!!!)
bulletcritical hit roll: 3: 1 wound is 2 wounds, no save
bulletgeen 'armor saves' dus
bullet2 roll om de wound vast te stellen:1,4: stunned! De helm tracht te beschermen (4+ is knocked down inplaats van stunned): 3, niet dus.

Nou is er dus een afweging, verder blijven schieten op het 'stunned' figuur of overgaan naar de volgende Middenheimer. Merk op dat de stunned Middenheimer niet 'ge-charged' kan worden, daar de twee overige Middenheimers zich binnen 2" bevinden op de denkbeeldige lijn tussen de skavens en de gewonde Middenheimer. We besluiten te proberen de overige Middenheimer eruit te 'slingen'.

bulletsling3:3 (mis)
bulletsling4:6 (raak)
bulletroll to wound (ws/tt: 3/3) minimaal 4+:1 geen schade
bulletsling5:2 (mis)

Resultaat na 1 ronde Skavens: afstand tot elkaar 9", 1 Middenheimer stunned

Ronde 1 Middenheimers

De Middenheimer kunnen besluiten weg rennen en hun gewonde kameraad achter te laten, ze besluiten echter te rennen richting de tegenstander. De afstand is immers kleiner dan 8" en als ze blijven staan zijn ze nog steed binnen de 9" afstand van de slings (dubbele aanval), dus het maakt feitelijk niets uit. Ze bewegen dus 8" richting de skavens

Resultaat na 1 ronde: 2 Middenheimers op 1", een knocked-down middenheimer op 9".

Ronde 2 Skavens

De 2 Middenheimer staat op 1", dat is dus goed voor een dubbele sling aanval. De knocked down Middenheimer kan niet beschoten worden, daar de regels voorschrijven dat alleen de dichtsbijzijnde tegenstanders beschoten mogen worden. Opnieuw een sling aanval.

Roll to hit (BS van de skaven's is 3, dus de minimale worp is 4). De Skaven kiezen per keer een doelwit uit. De vet aangegeven cijfers zijn het resultaat van de worp.

bulletsling1a:1 (mis)
bulletsling1b:2 (mis)
bulletsling2a:5 (raak)
bulletroll to wound: 6 (critical hit!!!)
bulletcritical hit roll: 6 (1 wound=2 wounds/no armour save, +2 injury roll)
bulletroll to injure 5 (+2) (geen tweede roll noodzakelijk): OUT OF ACTION
bulletsling2b:5 (raak)
bulletroll to wound 6 (critical hit!!!)
bulletcritical hit roll: 6 (1 wound=2 wounds/no armour save, +2 injury roll)
bulletroll to injure 3 (+2) (geen tweede roll noodzakelijk): OUT OF ACTION

Beiden Middenheimer zijn nu uit of action. Blijft over de knocked down Middenheimer op 8" afstand (<9", de helft van de maximale afstand die een sling-aanval kan afleggen en dus genoeg voor een dubbele aanval).

bulletsling3a: 3(mis)
bulletsling3b: 4 (raak)
bulletroll to wound (minimaal 4): 4
bulletroll to injure 5 (out of action)

Alle drie de Middenheimer zijn nu OOA, zeer waarschijnlijk genoeg om de hele (overige) Middenheimer warband te elimineren (a.g.v. route test). 

Het lijkt erop alsof de Skavens superieur zijn t.o.v. de Middenheimers, echter wat dit voorbeeld je moet leren is, zorg ervoor dat je dekking hebt.  Het recht op je tegenstander aflopen terwijl die vanaf afstand kan schieten is een buitengewoon domme actie (hetgeen ook in realiteit niet aanbevelenswaardig is), al hadden de skavens in dit geval wel wat geluk.

Kortom, ga geen confrontatie aan als je niet de juiste bewapening hebt en loopt niet blind af op een overmacht aan afstandschutters: Zoek dekking. In een hand2hand gevecht waren de skaven waarschijnlijk eraan gegaan (zie voorbeeld 2).

Voorbeeld2

We hebben in voorbeeld 1 gezien hoe drie Middenheimer werden afgeslacht door 5 skaven en dat terwijl de Middenheimer 'in aanschaf' duurder waren de Skavens.

Dit keer is de situatie anders, de slingers worden verrast door de Middenheimer die chargen. Voor de volledigheid nog even de statistieken.

De skavens is een standaard unit: 1 sling / 1 zwaard per skaven, de Middenheimers zijn 'swordsmen' met elk 2 zwaarden en een helm (merk op dat ze geen licht bepansering hebben (save 6+) vanwege de lage kans en geen schild dragen omdat dat geen zin heeft (ze hebben al een zwaard in elke hand).

00 Pt. Skaven Army No Name
Unit Name ## M WS BS S T W I A Ld Save Exp Cost
Verminkin 1 5" 3 3 3 3 1 4 1/2 5 -   32
Sling; Free Dagger; Sword
Verminkin 1 5" 3 3 3 3 1 4 1/2 5 -   32
Sling; Free Dagger; Sword
Verminkin 1 5" 3 3 3 3 1 4 1/2 5 -   32
Sling; Free Dagger; Sword
Verminkin 1 5" 3 3 3 3 1 4 1/2 5 -   32
Sling; Free Dagger; Sword
Verminkin 1 5" 3 3 3 3 1 4 1/2 5 -   32
Sling; Free Dagger; Sword
Option Footnotes:
 
  Dagger +1 armour save, or save of 6+ if the model has none.  
  Sling (1 Attack, 18" R, S3) OR (2 Attacks, 9" R, S3, no penalty for long range, move or fire).  
  Sword Parry: When your opponent rolls to hit, roll a D6. If you beat his highest 'to hit' score, one attack against you is negated.  
Total Army Cost: 160 Pts.
Notes:
Heroes get new advances at 2, 4, 6, 8, 11, 14, 17, 20, 24, 28, 32, 36, 41, 46, 51, 57, 63, 69, 76, 83 and 90 experience.
Henchmen and Hired Swords get new advances at 2, 5, 9 and 14 experience.

Warband Rating: 25
500 Pt. Middenheimers Army No Name
Unit Name ## M WS BS S T W I A Ld Save Exp Cost
Swordsmen 1 4" 4 3 3 3 1 3 1/2 7 -   65
Expert Swordsmen: Swordsmen armed with normal Swords may re-roll any failed hits when charging.; Free Dagger; Sword; 2nd Sword; Helmet
Swordsmen 1 4" 4 3 3 3 1 3 1/2 7 -   65
Expert Swordsmen: Swordsmen armed with normal Swords may re-roll any failed hits when charging.; Free Dagger; Sword; 2nd Sword; Helmet
Swordsmen 1 4" 4 3 3 3 1 3 1/2 7 -   65
Expert Swordsmen: Swordsmen armed with normal Swords may re-roll any failed hits when charging.; Free Dagger; Sword; 2nd Sword; Helmet
Option Footnotes:
 
  Dagger +1 armour save, or save of 6+ if the model has none.  
  Helmet If the model is 'Stunned', roll a dice - on a 4+ it is 'Knocked Down' instead.  
  Sword Parry: When your opponent rolls to hit, roll a D6. If you beat his highest 'to hit' score, one attack against you is negated.  
Total Army Cost: 195 Pts.
Notes:
Heroes get new advances at 2, 4, 6, 8, 11, 14, 17, 20, 24, 28, 32, 36, 41, 46, 51, 57, 63, 69, 76, 83 and 90 experience.
Henchmen and Hired Swords get new advances at 2, 5, 9 and 14 experience.

Warband Rating: 15

De afstand tot elkaar is 8". De Middenheimer player is aan de beurt

Ronde 1 Middenheimer

Elk van de Middenheimer valt 1 Skaven aan, ze bewegen zich 8" (2x 4") vooruit.

De aanvaller mag in de eerste ronde van het gevecht het initiatief nemen. Omdat de Middenheimer 2 zwaarden heeft, mag hij 2 keer aanvallen. Let op, omdat de skaven ook zwaarden hebben mag de 'parry' eigenschap gebruikt worden door de Skavens (eenmalig).

bulletMiddenheimer1a: roll to hit: (ws/ws (4/3): minimaal 3+):5
bulletskaven roll to parry (> roll to his Middenheimer(5):6 aanval afgeweerd
bulletMiddenheimer1b: roll to hit: 3 (mis)
bulletSkaven1: roll to hit (ws/ws (3/4): minimaal 4+): 5
bulletMiddenheimer roll to parry: 3 (mis)
bulletRoll to wound (wst/tt (3/3):miniaal 4+): 5
bulletRoll to injure: 6 out of action 
bulletMiddenheimer2a: roll to hit 5
bulletSkaven roll to parry 2
bulletRoll to wound 4
bulletRoll to injure: 3 (stunned)
bulletMiddenheimer2b: de skaven ligt al 'stunned' op de grond, dus er is geen noodzaak om een roll to hit uit te voeren.  Een volgende aanval brengt hem meteen OOA, hetgeen dus ook gebeurt. 
bulletMiddenheimer3a:
bulletroll to hit: 5 (raak)
bulletskaven roll to parry 4 (mis)
bulletroll to wound 6 (critical)
bulletcritical roll 5 (double wound, double roll)
bulletroll to injure 1,5 (out of action)

Resultaat: 1 middenheimer uitgeschakeld, 2 skavens uitgeschakeld.