MH_Glossary
Parent MH_voorbeeldspel1 MH_Quick Reference MH_Weapon_items MH_Glossary

 

Parent

Glossary

Base: de base van een spelfiguur is het plastic voetje waar de spelfiguur op staat. De grootte van deze 'base' is van belang om het aangeeft hoeveel figuren het kan aanvallen cq. door hoeveel figuren de spelfiguur aangevallen kan worden. Om te kunnen aanvallen moeten de 'base' van de aanvaller en verdediger elkaar raken. Het is mogelijk dat meerdere aanvallers de base van de verdediger raken en de de base van een aanvaller meerdere verdedigers raakt. 

Dobbelsteen worpen

bulletd3: gooi een 6 zijdige 1-6-tallige dobbelsteen, 1-2 geldt als 1, 3-4 geldt als 2, 5-6 geldt als 3
bulletD6: gooi een 6 zijdige 1-6-tallige dobbelsteen
bullet2D6: gooi met twee 6 zijdige 1-6-tallige dobbelstenen en tel de resultaten bij elkaar op
bulletD66: gooi 2x een 6 zijdige 1-6-tallige dobbelsteen, de eerste bepaalt de tientallen, de twee de enkeltalligen (bijv. (3,4) betekent 34.

eigenschappen van karakters:

bulletFear:
bulletFrenzy:
bulletHatred:
bulletStupidity

Hidden: een spelfiguur kan zich verbergen. Om een 'hidden' tegenstander te zien moet men de afstand tot de hidden tegenstander vergelijken met de Initative waarde. Voorbeeld, een spelfiguur met I=3 kan alle verborgen/hidden tegenstanders zien binnen 3".

Initiative test: Het resultaat van een worp met een dobbelsteen (D6) wordt vergeleken met de I-waarde van het spelfiguur. Is de uitkomst van de D6 kleiner of gelijk aan de I-waarde, dan is de test gehaald. Is de uitkomst hoger is dan is de test mislukt.

Leaderships test: indien een leaderships test vereist wordt, dan wordt het resultaat van een 2D6 vergeleken met de leadership value (Ld) van het spelfiguur. Is het 2D6 resultaat lager of gelijk aan zijn Ld, dan haalt hij de test. Is het 2D6 resultaat hoger dan zijn Ld,  dan zakt hij voor de test. Een belangrijke opmerking, indien de leider van zijn groep binnen 6" van het spelfiguur staat (niet knocked-down, stunned, fleeing (vluchtend), dan mag de speler de Leaderships Value van de leider gebruiken (over het algemeen de hoogste waarde van alle spelfiguren). 

rally test: gooi met twee dobbelstenen, is de som gelijk of lager dan de leadships value (LD) van het spel figuur, dan is de test geslaagd.  

rout-test: als je groep 25% of meer van zijn leden heeft verloren, moet je voorafgaand aan je beurt een rout-test doen om te kijken hoe het zit met de motivatie van de overgebleven avonturiers. Gooi 2D6. Als het resultaat gelijk of lager is dan Leadership value (Ld) van de aanvoerder, mag je doorgaan. Is het resultaat hoger, dan geeft de groep op en heb je verloren (al je spelfiguren verlaten het speelveld). In geval de leider out-of-action is of 'stunned', dan wordt de Ld gekozen van de (nog aktieve) spelfiguur met het hoogste Ld. Een speler mag vrijwillig een Rout test uitvoeren als twee of meer spelfiguren out-of action zijn. 

stupidity test: Indien een spelfiguur stupid is (geworden), dan dient hij aan het begin van zijn beurt een stupidity test uitvoeren. Voer voor ieder spelfiguur met 'stupidity een 'leaderships test' uit (gooi 2D6, resultaat moet kleiner of gelijk zijn aan Ld). Mislukt de test (2D6>Ld), gooi een D6. 

bulletIndien 1-3, loopt het spelfiguur de helft van zijn movement vooruit (hij stopt indien de afstand tot zijn dichtsbijzijnde vijand 1" is). Hij kan niet aanvallen of schieten, hij kan wel ergens vanaf vallen 
bulletIndien 4-6, de spelfiguur doet deze beurt helemaal niets.

out-of-action penalties: na het einde van het spelen van een scenario wordt gekeken wat de status is van de spelfiguren die 'out-of-action zijn geraakt'. Er is een verschil tussen een held en een huurling. Voor een huurling, gooi een D6. bij 1-2 verdwijnt de huurling (met alle wapens en goederen), bij 3-6 gebeurt er niets en blijft hij onderdeel uitmaken van de groep. Voor een held: gooi 2x 1D (notatie D66), de eerste D6 bepaalt het tiental, de tweede D6 het enkeltal (bijv. (3,4) betekent 34 etc.):

bullet11-15: dood, spel figuur is dood en mag niet meer gebruikt worden voor verdere spelen. Alle karakteristieken, wapens en goederen gaan verloren
bullet16-21: meerdere verwondingen: gooi een D6 en gooi nogmaal het aantal keren d6 op deze table (dus een '3' betekent 3x 11D6 gooien). Indien het resultaat 'Dood', 'Meerdere verwondingen' of 'Gevangen genomen' is, gooi dan opnieuw.
bullet22: beenwond: Movement wordt -1 vanaf nu (voor alle volgende spelletjes)
bullet23: armwond: gooi een D6, bij 1 mag de spelfiguur nog maar een handwapen dragen (zijn arm wordt amputeerd), bij 2-6 mist de spelfiguur het volgende spel
bullet24: krankzinnig: gooi een D6, bij 1-3 wordt de spelfiguur 'dom' (stupidity), bij 4-6 'razend' (frenzy)
bullet25: verbrijzeld been: gooi een D6, bij 1 mag de spelfiguur vanaf nu niet meer rennen, bij 2-6 mist hij het volgende spel
bullet26: borst wond: vanaf nu geldt Toughness -1 (T-1)
bullet31: blind aan een oog: vanaf nu is de Balistic Skill (BS) -1. Indien hij blind raakt aan beide ogen, verlaat hij het spel voorgoed (BS-1)
bullet32: oorlogswond: voorafgaand aan ieder gevecht, gooi een D6. Bij '1' mag hij niet vechten
bullet33: nerveusiteit: het initiatief van de spelfiguur wordt permanent verlaagd met 1. (I-1) 
bullet34: hand wond: weapon skill wordt permanent met 1 verlaagd (WS-1)
bullet35: diepe wond: gooi een D3, de spelfiguur is D3 spelletjes uitgeschakeld
bullet35: bestolen: de spelfiguur is erin geslaagd te ontsnappen, maar verliest alle wapen, bewapening en goederen
bullet41-55: volledige genezing
bullet56: verbittering: de spelfiguur haat vanaf nu, gooi een D6, bij 1-3 haat hij de spelfiguur die hem verwondde. Indien het een huurling betrof haat hij de leider van de betreffende groep. Bij 4 haat hij de leider van de groep. Bij 5 haat hij de groep waartoe de verwonder behoorde. Bij 6 haat hij ieder spelfiguur van de clan (Reiklander, Middenheim, Skaven, Undead, etc.) waartoe de verwonder behoorde.
bullet61: gevangenschap: hij mag verkocht worden tegen prijs die de gevangnemer bepaalt. Hij mag tevens verkocht worden als slaaf tegen 5D6. The undead mogen hem inruilen tegen een zombie. De Possessed mogen hem offeren voor +1 experience van hun leider. Let op, als de gevange terugverkocht wordt, dan behoudt hij zijn wapens. In alle andere gevallen vallen de wapens en goederen toe aan de gevangennemer.
bullet62-63: gehard: vanaf nu is de spelfiguur immuun voor 'angst' (fear)
bullet64: littekens: vanaf nu veroorzaakt de spelfiguur 'angst' (fear) bij zijn tegenstanders.
bullet65: Verkocht aan de 'pits': hij moet het opnemen tegen een pit-fighter. Als hij wint keert hij terug met 50 gold coins, +2 experience plus alle wapens en goederen. Als hij verliest, gooi opnieuw d66 en kijk naar deze tabel. Als hij niet dood is, kan hij terugkeren naar de groep met de aangegeven verwondingen, echter zonder wapen en goederen.
bullet66: overleving: hij overleeft en krijgen +1 experience.

verwondingen: bij iedere verwonding wordt gekeken of het tot dusverre opgelopen verwondingen groter of gelijk is aan 1. Zolang dat het geval is, blijft de spelfiguur doorvechten. Indien het aantal te incasseren verwondingen teruggelopen is naar 0, wordt aan de hand van een D6 bepaalt wat de mate van de verwonding is (1-2: knocked down; 3-4: stunned; 5-6: out-of-action, evt. aangepast a.g.v. het gebruik van bijzondere wapens, magie, wapenuitrusting, etc.). Als de spelfiguur weer bij zijn positieven is, wordt het aantal te incasseren wounds 1 (dus bij iedere verwonding wordt er weer gedobbeld om te kijken wat de verwonding is). Noot: sommige spelfiguren kunnen meer dan een verwonding hebben, deze figuren hebben dus het voordeel dat ze de eerste keren van verwonden niet knocked down, stunned of out-of-action geraken. De wonden helen echter niet tijdens het spel.

knocked down: de spelfiguur is met zijn gezicht naar boven gelegd. Een 'knocked-down' spelfiguur mag 2" bewegen tijdens zijn bewegingsfase, maar mag niet vechten, toveren of schieten. 
In de volgende ronde mag hij bewegen op halve afstand (dus de helft van zijn M), schieten en toveren. Hij mag niet aanvallen of rennen. In die ronde heeft bij het vechten de laatste aanval (dus nadat de tegenstander(s) heeft aangevallen), ongeacht evt. eigenschappen van zijn wapens. De volgende ronde (de 2e ronde na zijn knock down dus) beweegt hij weer gewoon. 

stunned: de spelfiguur is met zijn gezicht naar beneden gelegd. De spelfiguur kan helemaal niets doen en blijft liggen. In de volgende ronde wordt zijn toestand 'knocked down'.

out of action: een spelfiguur die out-of-action raakt wordt verwijderd van de tafel. Let op: deze figuur is niet noodzakelijkerwijs dood. Mogelijk dat hij nog kan herstellen van zijn wonden, maar dat wordt na het spel bepaald. Zie out-of-action penelaties