Parent
| |
Glossary
Base: de base van een spelfiguur is het plastic voetje waar de
spelfiguur op staat. De grootte van deze 'base' is van belang om het aangeeft
hoeveel figuren het kan aanvallen cq. door hoeveel figuren de spelfiguur
aangevallen kan worden. Om te kunnen aanvallen moeten de 'base' van de aanvaller
en verdediger elkaar raken. Het is mogelijk dat meerdere aanvallers de base van
de verdediger raken en de de base van een aanvaller meerdere verdedigers
raakt.
Dobbelsteen worpen
| d3: gooi een 6 zijdige 1-6-tallige dobbelsteen, 1-2 geldt als 1, 3-4
geldt als 2, 5-6 geldt als 3 |
| D6: gooi een 6 zijdige 1-6-tallige dobbelsteen |
| 2D6: gooi met twee 6 zijdige 1-6-tallige dobbelstenen en tel de
resultaten bij elkaar op |
| D66: gooi 2x een 6 zijdige 1-6-tallige dobbelsteen, de eerste bepaalt
de tientallen, de twee de enkeltalligen (bijv. (3,4) betekent 34. |
eigenschappen van karakters:
| Fear: |
| Frenzy: |
| Hatred: |
| Stupidity |
Hidden: een spelfiguur kan zich verbergen. Om een
'hidden' tegenstander te zien moet men de afstand tot de hidden tegenstander
vergelijken met de Initative waarde. Voorbeeld, een spelfiguur met I=3 kan alle
verborgen/hidden tegenstanders zien binnen 3".
Initiative test: Het resultaat van een
worp met een dobbelsteen (D6) wordt vergeleken met de I-waarde van het
spelfiguur. Is de uitkomst van de D6 kleiner of gelijk aan de I-waarde, dan is
de test gehaald. Is de uitkomst hoger is dan is de test mislukt.
Leaderships test: indien een
leaderships test vereist wordt, dan wordt het resultaat van een 2D6 vergeleken
met de leadership value (Ld) van het spelfiguur. Is het 2D6 resultaat lager of
gelijk aan zijn Ld, dan haalt hij de test. Is het 2D6 resultaat hoger dan zijn
Ld, dan zakt hij voor de test. Een belangrijke opmerking, indien de leider
van zijn groep binnen 6" van het spelfiguur staat (niet knocked-down,
stunned, fleeing (vluchtend), dan mag de speler de Leaderships Value van de
leider gebruiken (over het algemeen de hoogste waarde van alle
spelfiguren).
rally test:
gooi met twee dobbelstenen, is de som gelijk of lager dan de leadships value
(LD) van het spel figuur, dan is de test geslaagd.
rout-test: als je groep 25% of meer van zijn
leden heeft verloren, moet je voorafgaand aan je beurt een rout-test doen om te
kijken hoe het zit met de motivatie van de overgebleven avonturiers. Gooi 2D6.
Als het resultaat gelijk of lager is dan Leadership value (Ld) van de
aanvoerder, mag je doorgaan. Is het resultaat hoger, dan geeft de groep op en
heb je verloren (al je spelfiguren verlaten het speelveld). In geval de leider
out-of-action is of 'stunned', dan wordt de Ld gekozen van de (nog aktieve)
spelfiguur met het hoogste Ld. Een speler mag vrijwillig een Rout test uitvoeren
als twee of meer spelfiguren out-of action zijn.
stupidity test: Indien een spelfiguur
stupid is (geworden), dan dient hij aan het begin van zijn beurt een stupidity
test uitvoeren. Voer voor ieder spelfiguur met 'stupidity een 'leaderships test'
uit (gooi 2D6, resultaat moet kleiner of gelijk zijn aan Ld). Mislukt de test
(2D6>Ld), gooi een D6.
| Indien 1-3, loopt het spelfiguur de helft van zijn movement vooruit (hij
stopt indien de afstand tot zijn dichtsbijzijnde vijand 1" is). Hij kan
niet aanvallen of schieten, hij kan wel ergens vanaf vallen |
| Indien 4-6, de spelfiguur doet deze beurt helemaal niets. |
out-of-action penalties: na het
einde van het spelen van een scenario wordt gekeken wat de status is van de
spelfiguren die 'out-of-action zijn geraakt'. Er is een verschil tussen een held
en een huurling. Voor een huurling, gooi een D6. bij 1-2 verdwijnt de huurling
(met alle wapens en goederen), bij 3-6 gebeurt er niets en blijft hij onderdeel
uitmaken van de groep. Voor een held: gooi 2x 1D (notatie D66), de eerste D6
bepaalt het tiental, de tweede D6 het enkeltal (bijv. (3,4) betekent 34 etc.):
| 11-15: dood, spel figuur is dood en mag niet meer gebruikt worden
voor verdere spelen. Alle karakteristieken, wapens en goederen gaan verloren |
| 16-21: meerdere verwondingen: gooi een D6 en gooi nogmaal het
aantal keren d6 op deze table (dus een '3' betekent 3x 11D6 gooien). Indien
het resultaat 'Dood', 'Meerdere verwondingen' of 'Gevangen genomen' is, gooi
dan opnieuw. |
| 22: beenwond: Movement wordt -1 vanaf nu (voor alle volgende
spelletjes) |
| 23: armwond: gooi een D6, bij 1 mag de spelfiguur nog maar een
handwapen dragen (zijn arm wordt amputeerd), bij 2-6 mist de spelfiguur het
volgende spel |
| 24: krankzinnig: gooi een D6, bij 1-3 wordt de spelfiguur 'dom'
(stupidity), bij 4-6 'razend' (frenzy) |
| 25: verbrijzeld been: gooi een D6, bij 1 mag de spelfiguur vanaf nu
niet meer rennen, bij 2-6 mist hij het volgende spel |
| 26: borst wond: vanaf nu geldt Toughness -1 (T-1) |
| 31: blind aan een oog: vanaf nu is de Balistic Skill (BS) -1.
Indien hij blind raakt aan beide ogen, verlaat hij het spel voorgoed (BS-1) |
| 32: oorlogswond: voorafgaand aan ieder gevecht, gooi een D6. Bij
'1' mag hij niet vechten |
| 33: nerveusiteit: het initiatief van de spelfiguur wordt permanent
verlaagd met 1. (I-1) |
| 34: hand wond: weapon skill wordt permanent met 1 verlaagd (WS-1) |
| 35: diepe wond: gooi een D3, de spelfiguur is D3 spelletjes
uitgeschakeld |
| 35: bestolen: de spelfiguur is erin geslaagd te ontsnappen, maar
verliest alle wapen, bewapening en goederen |
| 41-55: volledige genezing |
| 56: verbittering: de spelfiguur haat vanaf nu, gooi een D6, bij 1-3
haat hij de spelfiguur die hem verwondde. Indien het een huurling betrof
haat hij de leider van de betreffende groep. Bij 4 haat hij de leider van de
groep. Bij 5 haat hij de groep waartoe de verwonder behoorde. Bij 6 haat hij
ieder spelfiguur van de clan (Reiklander, Middenheim, Skaven, Undead, etc.)
waartoe de verwonder behoorde. |
| 61: gevangenschap: hij mag verkocht worden tegen prijs die de
gevangnemer bepaalt. Hij mag tevens verkocht worden als slaaf tegen 5D6. The
undead mogen hem inruilen tegen een zombie. De Possessed mogen hem offeren
voor +1 experience van hun leider. Let op, als de gevange terugverkocht
wordt, dan behoudt hij zijn wapens. In alle andere gevallen vallen de wapens
en goederen toe aan de gevangennemer. |
| 62-63: gehard: vanaf nu is de spelfiguur immuun voor 'angst' (fear) |
| 64: littekens: vanaf nu veroorzaakt de spelfiguur 'angst' (fear)
bij zijn tegenstanders. |
| 65: Verkocht aan de 'pits': hij moet het opnemen tegen een
pit-fighter. Als hij wint keert hij terug met 50 gold coins, +2 experience
plus alle wapens en goederen. Als hij verliest, gooi opnieuw d66 en kijk
naar deze tabel. Als hij niet dood is, kan hij terugkeren naar de groep met
de aangegeven verwondingen, echter zonder wapen en goederen. |
| 66: overleving: hij overleeft en krijgen +1 experience. |
verwondingen: bij iedere verwonding wordt
gekeken of het tot dusverre opgelopen verwondingen groter of gelijk is aan 1.
Zolang dat het geval is, blijft de spelfiguur doorvechten. Indien het aantal te
incasseren verwondingen teruggelopen is naar 0, wordt aan de hand van een D6
bepaalt wat de mate van de verwonding is (1-2: knocked down; 3-4: stunned; 5-6:
out-of-action, evt. aangepast a.g.v. het gebruik van bijzondere wapens, magie,
wapenuitrusting, etc.). Als de spelfiguur weer bij zijn positieven is, wordt het
aantal te incasseren wounds 1 (dus bij iedere verwonding wordt er weer gedobbeld
om te kijken wat de verwonding is). Noot: sommige spelfiguren kunnen meer
dan een verwonding hebben, deze figuren hebben dus het voordeel dat ze de eerste
keren van verwonden niet knocked down, stunned of out-of-action geraken. De
wonden helen echter niet tijdens het spel.
knocked down: de spelfiguur is met zijn
gezicht naar boven gelegd. Een 'knocked-down' spelfiguur mag 2" bewegen
tijdens zijn bewegingsfase, maar mag niet vechten, toveren of schieten.
In de volgende ronde mag hij bewegen op halve afstand (dus de helft van zijn
M), schieten en toveren. Hij mag niet aanvallen of rennen. In die ronde heeft
bij het vechten de laatste aanval (dus nadat de tegenstander(s) heeft
aangevallen), ongeacht evt. eigenschappen van zijn wapens. De volgende ronde
(de 2e ronde na zijn knock down dus) beweegt hij weer gewoon.
stunned: de spelfiguur is met zijn gezicht
naar beneden gelegd. De spelfiguur kan helemaal niets doen en blijft liggen.
In de volgende ronde wordt zijn toestand 'knocked down'.
out of action: een spelfiguur die
out-of-action raakt wordt verwijderd van de tafel. Let op: deze figuur is niet
noodzakelijkerwijs dood. Mogelijk dat hij nog kan herstellen van zijn wonden,
maar dat wordt na het spel bepaald. Zie out-of-action
penelaties
|